AI, VR och AR i fokus på CES

Las Vegas och CES, världens största elektronikmässa ligger framför oss. Vi besöker resan tillsammans med vinnarlaget från East Sweden Hack 2016 och stöter även på ett flertal bolag från Östergötland.
–       Jag besöker CES för första gången, och det har varit en grym upplevelse. Här får jag inspiration för att dels möta mina kunders förväntningar, men också ligga steget före konkurrenterna, säger Erik Freiholtz, vd för M.Nu.

När vi kliver in första dagen slås vi av ett myller som är svårt att ta in. Hallarna avlöser varandra, och mässan är utspridd över tre samlingspunkter i Las Vegas; Convention Center, Sands Expo och Aria. Det tar ett par dagar att komma in i, och sista dagarna är nästan de bästa, då myllret har dött ut och det är fritt fram att prova allt. Mässan firar 50-årsjubileum i år, och bland de tekniska innovationer som genom åren lanserats under CES finns VHS-spelaren, cd-skivan och videokameran.

Ökad uppkoppling, billig datalagring och det sjunkande priset på sensorer möjliggör för våra liv att bli allt mer uppkopplade. Årets CES-mässa präglas till hög grad av smarta prylar för ditt hem och allt mer påhittiga sätt att mäta din hälsa. På mässan hittar vi allt från köksrobotar i form av uppkopplade brödrostar, kaffemaskiner och glassmaskiner till ”beauty tech” med exempel som en uppkopplad spegel med AR-funktioner liksom en uppkopplad hårborste. Det finns en hel avdelning för ”sleep tech”, där du kan mäta sömnkurvor och verka för förbättrad nattsömn. På avdelningen för ”sports tech” finns allt från uppkopplade smarta skor till uppkopplade cykelpedaler och glasögon som ger dig realtidsdata under ditt träningspass. Applikationerna är många, men det är också mycket fokus på hur de kan integreras i befintlig infrastruktur – och det kommer att bli avgörande för hur väl dessa produkter får genomslag.

Bland trenderna som summeras toppar att AI finns överallt och att VR/AR i högre takt blir en integrerad del av vår vardagsverklighet. Vissa trendspanare tror att VR/AR inom tre år kommer att smälta samman med våra vardagsliv. Den uppkopplade världen finns bakom hörnet, oavsett vi gillar det eller ej. Hela VR-segmentet väntas skapa intäkter på 4,5 miljarder kronor under året, enligt en prognos från CTA, Consumer Technology Association. Allt fler börjar använda mer automatiserade produkter, vilket ökar implementeringstakten, och öppnar upp för fler applikationer. Motståndet mot tekniken tycks också minska, då fler uttrycker acceptans för uppkopplad teknik i form av t ex självkörande bilar. Likaså blir antalet personer som efterfrågar krypterade lösningar och värnar integriteten färre, även om frågan fortfarande debatteras flitigt.

VR-upplevelserna låter inte vänta på sig och här kan du uppleva allt från bergodalbanor, flyg- och båtturer till konsertupplevelser och uppkopplade musikbibliotek. Grymma upplevelser i nya verkligheter! Efter en eftermiddag i VR- och AR-världen är dock kroppen rätt mörbultad. Glasögonen och fästena är fortfarande rätt klumpiga, och tekniken är långt ifrån perfekt i alla applikationer. Det är rätt kännbart, även för den som inte blir åksjuk i första taget. Känslan av att ha fått alla dessa upplevelser komprimerat är dock extatisk för en tech-nörd.

100-talet svenska bolag på plats
Många svenska tech-bolag finns på plats under CES. De kommer för att möta nya kunder, leverantörer och samarbetspartners. De trendspanar och skapar nya affärskontakter. Business Sweden genomförde under veckan ett större matchmaking-event som samlade mer än 100 svenska bolag. Bland företagen från Östergötland träffar vi på XM Reality, Ideal of Sweden, Wematter, Revault och M.Nu. Bland de stora företagen återfinns Autoliv och Ericsson. Svenska framgångssagor som Spotify, Tobii och Flick finns också på plats.

–       Jag besöker CES för första gången, och det har varit en grym upplevelse. Här får jag inspiration för att dels möta mina kunders förväntningar, men också ligga steget före konkurrenterna, säger Erik Freiholtz, vd för M.Nu.

–       Det är mycket som händer, det är väldigt stort. Vi har träffat mycket spännande företag och haft bra möten med partners. Det har varit väl värt resan, något jag kan rekommendera för andra företag, säger Niklas Rengfors, XM Reality.

–       Jag har kollat de senaste trenderna inom 3D-printing, säger Robert Kniola, VD Wematter, och så har jag diskuterat med våra partners och träffat nya partners. Det har varit jättebra!

East Sweden Hack goes Vegas
Vinnarna från East Sweden Hack vann en resa till Vegas. Fredrik Löfgren, Sebastian Gustafsson, Erik Örjehag och William Sjöblom utvecklade lösningen ”Share a bike”, som både tillhandahåller en cykeldelningstjänst, men också ett smart lås som också kan informera om vart stulna cyklar tagit vägen.

Laget gjorde verkligen det mesta av CES-mässan. Inför resan hade de noga gått igenom program och utställare och gjort en lista över allt de ville se. Under dagarna på CES hann de fördjupa sig i robotavdelningen, hitta kontraktstillverkare för sin lösning ”share a bike” samt ta del av nya innovativa lösningar från Startups på Eureka, en avdelning för de allra senaste tekniklösningarna.

De hann också med att uppleva Vegas uteliv med klubbar och casinon, gå på cirkus samt ta en tur till Gran Canyon.

–       Vi har sett ascool teknik från hela världen, och vi har varit runt i Las Vegas! Vi njuter och har det askul, säger Fredrik Löfgren.

Skrivet av

Lena Miranda, VD Science Park Mjärdevi

CES1